Blöjvägning och sunt förnuft

Jag kan inget om äldrevård. Jag vill börja där. Det finns gamla i mitt liv som ligger på hem, men jag har aldrig arbetat i någon verksamhet som ens liknar äldrevård.

Jag hade därför länge tänkt låta bli att skriva detta inlägg, men i en diskussion som aldrig tar slut känner jag att någonstans måste detta sägas: För mig är det alldeles uppenbart att ingen äldrevård sätter i system att väga gamlas blöjor.

Om vi för ett ögonblick antar att Caremas personal och ledning verkligen är psykopater utan medkänsla som enbart är ute efter att tjäna pengar, så är det ändå en omöjlighet att följande moment lönar sig:

  1. Ta av kläder + blöja
  2. Väga blöja
  3. Sätta på den igen
  4. Göra om efter två timmar

Jämfört med:

  1. Ta av kläder + blöja
  2. Sätta på en ny
  3. Göra om efter fyra timmar

Jag vet inte vad en blöja kostar, men rimligtvis kostar personaltiden mer.

Caremas förklaring känns betydligt mer plausibel, dvs det handlar om en metod där blöjor under två dagar vägs för att avgöra graden av inkontinens. Det är bara att applicera tre gram sunt förnuft, så blir det alldeles uppenbart.

Det känns så fånigt att just detta blivit det centrala i en debatt som borde vara så mycket större: Hur vill vi att våra gamla ska ha det? Hur säkerställer vi att även den som inte har anhöriga som tar ansvar har det bra oavsett driftsform?

Eller: Hur säkerställer vi att media och debattörer klarar av att använda ett suntförnuftfilter på vad de hör och läser och inte rapporterar som en skock får?

EK, Exp, AB, SvD, AB
