Don Juholte drar ut mot Bodström

Det som förundrar mig mest när det gäller Juholt är att han får så mycket beröm för sin retoriska förmåga. Det enda jag hör är hur han med mässande, mästrande pastorröst tjatar om samma intetsägande slogans hela tiden.

Han har nu uppenbarligen inte läst Bodströms bok. Det har föralldel inte jag heller.

Däremot har han, liksom förmodligen större delen av svenska folket, läst tidningarnas referat. Pressen fokuserar förstås på kritiken, för den är roligast och ger vinnande rubriker.

Juholt reagerar då lika sofistikerat som en åttaåring, och svarar Bodström att “du är faktiskt också dum!”.

Eller ja.

“Medioker deckarförfattare.” “Det finns de som kan analysera politik och dem har jag respekt för.” “Har spelat fotboll mer än han varit politiker.” Den sista är särskilt intressant, med tanke på att Bodströms rikspolitiska erfarenhet vida överstiger Juholts, som ju inte ens suttit i en regering.

Så till alla dessa hyllare av Juholts retoriska förmåga: Hur smart är det att som en riktigt förorättad räv skrika ut att rönnbären är sura efter att ha läst några tillspetsade rubriker?

Jag påstår att en verkligt skicklig retoriker antingen helt avstått från att kommentera, eller också varit betydligt subtilare än så i sin kritik.

Retorik är inte klatchiga klyschor. Retorik är att övertyga.

Don Juholte verkar ha som målsättning att övertyga väderkvarnar.

SvD, SvD, SvD, DN, DN, SvD
