Vågmästaren kan falla av

Jag vet inte om jag räknat rätt – rätta mig gärna om någon parameter är fel, så uppdaterar jag inlägget.

Alliansen: 49,3%

Rödgröna (43,7%) + SD (5,7%): 49,4%

Resten är Fi och PP som kommer att räknas bort vid mandatfördelningen.

Det betyder att någon dryg promille skapar vågmästeriet.

4,000,000 människor röstar, så då är en promille fyratusen pers.

Det finns 60,000 utlandssvenskar vars röster inte räknats, varav ca 80% röstar på Alliansen.

Så är verkligen vågmästarrollen så säker?

Förresten: Det blir mer än hundra procent, dessutom. Hur kommer det sig? Och hur kommer det sig att 3/349 = 0,86% skulle motsvara 0,1/(49,4%+49,3%) =0,101% ? Ska inte mandaten utjämnas för att motsvara det faktiska valresultatet?

Uppdatering: Här hittade jag en till som kommit till ungefär samma slutsats.

AB, SvD, SvD, DN, DN
