Vem vinner flyktingutslängningsauktionen?

Mona Sahlin vill ha någon form av pakt med Alliansen om att det block som får flest röster ska bilda regering med ett trevligt parti på andra sidan staketet, om SD blir vågmästare.

Det är rätt såtillvida att de demokratiska partierna behöver söka blocköverskridande lösningar. Vi kan inte ha block som sitter och kohandlar med .

JÅ: “Vad säger du, Mona, hur många flyktingar vill du slänga ut? Jaså, bara femhundra. Du då Fredrik? Hör jag tusen? Inte det? Åttahundra? OK, vi kan säga sjuhundra, men då vill jag ha ett slöjförbud också. Bjuder du över, Mona?”

Det jag inte är med på är däremot den där passusen om “den som vinner får bilda regering”. Ingen vinner. Det borde vara helt ointressant vem som får 47 och vem som får 48 procent i det läget – det som är relevant är vilken konstellation som får majoritet, och hur trovärdig den är.

Jag menar, säg att Alliansen “förlorar”, dvs får en procentenhet mindre än de rödgröna, men ändå lyckas övertala MP till samarbete – har de fuskat då? Eller om de rödgröna “förlorar”, men ändå får med sig Folkpartiet.

Riktigt spännande kan det ju bli om Mona snackar med FP samtidigt som Fredrik snackar med MP.

Snacka om otrohetssåpa i Hollywoodstuk.

Ju mer jag tänker på det, desto mer undrar jag: hur kan någon vilja skapa detta kaos i Sverige?

Det faller ett stort ansvar på den som lägger sin röst på Sverigedemokraterna.

SvD, AB
