Nyamkos flyktinglöner

Utspel i valtider låter alltid som vallöften. Nyamko Sabuni har skrivit en bok, som nog inte ska tolkas som något löfte.

Två saker förvånar mig i artikeln.

  1. I ingressen står det att hon vill ha “särskilda, snävare regler för föräldraledighet för utlandsfödda”. I artikeln framgår det dock att det inte är för “utlandsfödda”, utan för “den som har ett utlandsfött barn”, vilket är en astronomisk skillnad. Jag blev förvånad för jag trodde inte vi hade full föräldraledighet för den som kom hit med en femåring. Jag håller med om att det är absurt och behöver ändras.
  2. Det som dock förvånade mig mer är att hon vill ha en låglönesektor för utlandsfödda med dålig utbildning.

Självklart är det en god tanke att den som är svåranställningsbar hellre ska få ett jobb med låg lön än inget jobb alls. Men hur ska hon författa lagen? Det finns ju även svenskar med undermålig utbildning – t ex de som hoppat av grundskolan. Ska vi ha en regel som säger att den som är utlandsfödd och outbildad ska kunna ha lägre lön än den som är svenskfödd?

I Sverige har vi ingen lägstalön som är lagstiftad. Lägstalöner sätts i avtalsrörelsen, och inte genom politiska beslut. Därför är det än svårare att se genomförbarheten i detta.

Jag ser hundra problem hon måste navigera runt.

Men det är ändå uppfriskande att en som själv varit flykting lyfter fram frågeställningarna. Vart de nu leder.

Länkar: SvD

